Rosacea onder het vergrootglas

Bij zware inspanningen kan je gezicht rood kleuren. Of wanneer je je schaamt of verlegen voelt, begin je te blozen. Maar wat als je constant last hebt van roodheid? Het is mogelijk dat je te maken hebt met rosacea. Een vervelend huidprobleem dat flink ontsierend kan zijn. In dit blogartikel lichten we rosacea verder uit en vertellen we wat je ertegen kunt doen.

Rosacea

Wat is rosacea?

Rosacea is een chronische huidaandoening die zich meestal beperkt tot het gezicht. Er ontstaat roodheid die blijft aanhouden. Je huid is wellicht ook gevoelig, opgezwollen of voelt branderig aan. Dit noemen we opvlammingen, omdat het plotseling ontstaat. Deze chronische huidaandoening gaat soms gepaard met bultjes, puistjes en verwijde vaatjes. Verwijde vaatjes wordt ook wel couperose genoemd. Het verschil tussen rosacea en couperose is dat de verwijde vaatjes bij rosacea een onderdeel zijn van meerdere klachten.

De oorzaak

Rosacea vormt geen direct gevaar voor je gezondheid. Maar het kan wel storend zijn voor je zelfbeeld. Hoe kan het toch dat je hiermee te maken hebt gekregen? De oorzaak van deze huidaandoening is helaas nog onduidelijk. Er lijken verbanden te zijn met een overgevoelig afweersysteem en de bacteriële microflora van je huid. Wat wel met zekerheid valt te zeggen, is dat er een lijstje aan triggers is die de roodheid verergeren.

Triggers

De triggers zijn onder andere:

• Voeding. Bepaalde voedingsmiddelen verergeren je roodheid. Dit zijn bijvoorbeeld alcohol, pittige kruiden en specerijen. Hetzelfde geldt voor producten die rijk zijn aan histamine. Dit kunnen oude kazen, schimmelkazen, cashewnoten, tomaten, aardbeien en vis uit blik zijn.
  • Temperatuurwisselingen.
  • Emoties en stress.
  • Zwangerschap.
  • Bepaalde make-up en huidverzorgingsproducten die alcohol of andere schadelijke stoffen bevatten.
  • Zonlicht.

HuidClinique B.V.

Om te voorkomen dat rosacea verergert, is het belangrijk deze uitlokkende factoren te vermijden. Het is echter nog fijner om de klachten daadwerkelijk aan te pakken en de  oneffenheden te camoufleren. Bij HuidClinique B.V. bieden wij camouflagetherapie aan. Met speciale make-up kijken we hoe je roodheid, bultjes en/of verwijde vaatjes het beste verdwijnen. De producten hebben een hoog pigmentatiegehalte, waardoor er een dunne laag nodig is.

Laserbehandeling

Wanneer je rosacea niet ernstig is, kan camoufleren een goede keuze zijn. Maar wanneer het veel ruimte in beslag neemt op je gezicht, is een geconcentreerde behandeling wellicht wenselijk. Bij ons in de kliniek hebben wij meer behandelmethodes, zoals laserbehandelingen. We werken altijd met de modernste en nieuwste apparaten. Ook besteden we veel aandacht aan productadvies en preventiemaatregelen. Welke behandeling het beste bij jou past, beoordelen we graag tijdens een intakegesprek. Op die manier weten we zeker dat je rosacea op de juiste manier wordt aangepakt. Neem gerust contact met ons op voor vragen of het maken van een afspraak!

Ervaringen

‘Loop nu een jaar onderbehandling bij huidclinique amersfoort. Het is fantastisch geen ontstekingen of ingegroeide haren meer zo onwijs blij met het resultaat tot nu toe. Ze zijn daar zo vriendelijk en weten precies wie je bent. Hebben echt een hart voor hun patiënten. Komt weining voor zó begaan met de mensen. Heel lief en warm ontvangen. En nog steeds als ik binnen kom!’

- Richella

‘Ik ben een jaar onder behandeling geweest met microdermabrasie en ik ben echt supertevreden met het resultaat!! In het begin had ik zo mijn twijfels erover, maar het helpt echt heel goed als je acne en/of onzuiverheden hebt.’

- Meranda de Jong

‘In korte tijd goed resultaat, vriendelijke medewerkers. Ik ben supertevreden!!!’

- Suna

Plan een

gratis consult

Benieuwd hoe wij u kunnen helpen?
Plan een gratis consult en laat uw huid weer stralen!